woensdag 9 augustus 2017

Porco Rosso

'Is dat Byron?' 'No, it's me'. Die heerlijke Europa-liefde van Miyazaki. Een waltzje hier, een aria daar. Porco Rosso moet zijn meest 'volwassen' film zijn. Het is dat er een varken de hoofdrol speelt, anders zou de boel met gemak in een live action swashbuckler kunnen worden omgetoverd. Maar, wacht. Een swashbuckler, dat voelt toch eigenlijk best Amerikaans aan. Zo steekt Miyazaki inderdaad heel galant (en figuurlijk) de continenten over. Luchtfietsen met luchtpiraten. Howard Hughes aan de Adriatische kust, door de ogen van een Japanner. Binnen tien minuten gaan alle illusies van een 'kindertekenfilm' overboord. Machinegeweren worden op koters gericht, drank en sigaretten gedeeld in overvloed. Porco heeft als lobbes wat weg van die hond uit Daft Punks Da Funk-video. Hij babbelt wel een stuk zelfverzekerder, en gaat roekeloos de strijd aan met yankees én fascisten. 'A pig's gotta fly'. Porco gedraagt zich als een varken tegen de dames, maar een 'young cutie' kan zijn hart nog net op tijd stelen. Naast knok- en schietpartijen heeft Miyazaki gelukkig ook wat melancholie in petto. Op weg naar de Zevende Hemel stijgt een stoet piloten in een langzame parade op. Terug op aarde besluit de film al even mysterieus. De vragen onbeantwoord, de metaforen oningevuld – en dat is eigenlijk wel zo mooi. 'You make me think, humanity is not a complete waste.'

Geen opmerkingen: