woensdag 30 augustus 2017

Loving

'Whatever happened to fresh oranges?' In bedompt oranje kun je lekker zwelgen. Zeker met zo'n bruine Bacharach-baslijn erbij. Doe de seventies-shuffle in soft focus. Lange jassen en laarzen dwalen door een klaslokaal. Moeders flirten. 'I'm a lot of fun at lunch Brooks.' George Segal laat het zich met een grimas welgevallen. Hij heeft al een ander. Én een huwelijk. Zijn midlife crisis piept om de hoek van het bloemetjesbehang. Een 'big, beautiful 30-year trap'. De scenes met relatieperikelen worden enigszins verluchtigd door fysieke humor. Segal werkt als commercieel illustrator. Daarom 'mag' zijn plagerige vrouw (Eva Maria Saint) even voor bedtijd als model fungeren. Zij brengt driedimensionaliteit in de film. Dapper hunkerend. Ook de dochters kennen die vreemde man in huis door en door. Wanneer er 's avonds dronken gestommel klinkt, roepen ze: 'daddy's home!' De tekenaar knutselt aan zijn 'exteriors', terwijl om hem heen – en grotendeels door zijn eigen fouten – de 'interiors' instorten. De ontploffing voltrekt zich op een feestje. Natuurlijk. Het suburbia-bal waar met elk ingenomen cocktail wéér een rem losschiet. Een flauw James Bond-gadget (gemáákt voor de slotgrap) zorgt voor de laatste klap. Zedenschets wordt zedenscherts. De regels van het overspel gefopt door moderne techniek. 'Oh Brooks, you're so middleclass.'

Geen opmerkingen: