maandag 3 juli 2017

The Reflecting Skin

'Asses burnt to a cinder.' Keiharde teksten, snoeiharde avonturen. The Reflecting Skin moet één van de grimmigste films met een jong hoofdpersonage zijn. Het (bijna) negenjarig menneke dartelt eerst nog door de uitgestorven graanlanden van ruraal Amerika. Voor zweempjes jeugdnostalgie hoef je hier echter niet te zijn. De zweep gaat erover. De boel staat continu op ontploffen. Van kattenkwaad tot onvoorstelbare ellende. Alle groten worden daarbij meesterlijk door het multi-talent Philip Ridley aangeroepen. Cynische volwassenen spreken op zijn Pinters. Vrome Dreyer-families staan erbij en kijken ernaar. En dit alles gefilmd in majestueuze Eisenstein-shots. 'Watching is nothing.' Het wuivende graan lijkt al snel een geabstraheerde zee van vlammen. Net als in Paper House grijpen de eenvoudige elementen perfect Freudiaans ineen. Maar waar Paper House nog voor de kracht van het kinderfantasie pleit – de laatste vluchtroute van de magische verwerking – wordt die droom hier gruwelijk verstoord. Viggo Mortensen is de boodschapper van het noodlot. Hij geeft zijn broertje wat foto's. Aan tafel van hun ouderlijk huis kijkt de jongen naar de wonderlijke verzameling. Geweld, seks, en familie. Zie daar het recept voor de definitieve ontrafeling. Losing your religion. Een horrorfilm met symfonische kracht. En ergens zweemt het idee, bad karma in ruil voor de bom?

Geen opmerkingen: