woensdag 10 augustus 2016

National Velvet

'What's the meaning of goodness, if there isn't a little badness to overcome?' Verrassend leuke paardenfilm. Jawel, paarden. 'I hate them.' Ik wel. De piepjonge Elizabeth Taylor verkeert in haar Penny-fase. Met beugelbitje in. Zelfs in bed ligt ze vervuld van erotisch-religieuze vervoering te rijden. Ik verzin het niet. De film bevat sowieso genoeg familie-malligheden. Nagels van het enige jongetje worden gelakt. Billen krijgen tikjes. Ook de ouders plagen wat af. 'Hysterics. Past his bedtime!' Zo wordt het net een liedjesloze Henry Orient of Meet Me in St. Louis. Als bonus krijgen we wel de wijsheid van de moeder erbij. Zij beschouwt als een TS Eliot over dromen en kansen. 'There's a right time for everything.' Zwerversjongen Mickey Rourke komt op een dag aanlopen, en intensiveert met zijn kennersoog de paardenliefde van kleine Taylor. Met zijn haast onafscheidelijke pet en bolle toet, lijkt Rourke net een Kameleon-held. En zo'n soort verhaal is dit ook gewoon. Een echte kinderfantasie. Elke dagdroom komt tot leven. (Net zoals ieder jongetje fantaseert dat ie 'als twaalfjarige het EK beslist.') De idiote finale – inclusief jockey met Peter Sagan-accent – trekt naar Londen voor de Grand National. Het melancholische verleden van Rourke blijft zo ondanks de hints onbesproken. Net als dat van moeder en zíjn pa. Ach... Niet kniesoren maar hinniken van plezier.

Geen opmerkingen: