donderdag 4 augustus 2016

Moulin Rouge

'It is not ideals which bind us together, but failure.' Toulouse-Lautrec had reden tot klagen. Het leven had hem barslechte kaarten gegeven. Enkel drank deed hem zijn waardeloze lichaam even vergeten. Drank én de Moulin Rouge. Het wilde Parijse establishment waar je soms een witte onderrok zag! Regisseur John Huston (zelf ook schilder, maar was die man niet?) krijgt maar geen genoeg van de dansbewegingen. De openingssequentie duurt en duurt. Eigenlijk een beetje té. Het leven van Toulouse hoef je niet met een soort Heaven's Gate-grandeur aan te pakken. Je kunt beter laag bij de grond blijven. Bij het uitschot en de gekken. Daar waar het altijd duistert. De volvette Robijn-technicolor van de film schreeuwt ondertussen om Minnelli als regisseur. Ik moest denken aan diens Lust for Life over Van Gogh. Een betere schilder, maar uiteindelijk dezelfde film. In beide biopics vormt een 'on screen' schilderijententoonstelling' het ware hoogtepunt. Huston worstelt met de zelfgeschreven dialogen. Ze hinken, terwijl de losse zinnen wél aardig aforistisch lopen. Zo komt het spektakel toch vooral van acteur José Ferrer. In perfect disguise. Zijn hart verpandend aan de hoertjes die 'm niet moeten. 'My rich cripple from Montmartre.' Het leven was keihard voor gehandicapten. En anders was Toulouse het wel voor zichzelf. 'Please give your devoted monkey his hat.'

Geen opmerkingen: