maandag 22 augustus 2016

Memories of Underdevelopment

'Ik ben te hoogopgeleid om onschuldig te zijn.' Ieder land zijn eigen sixties verité-pareltje. Journaal- en amateurbeelden vangen een wereld in transitie. Dit staaltje hardcore Cubaans subjectivisme vormt wederom een goudmijntje. Zoveel lagen, waar zullen we beginnen met pellen? Bij de slacker dan maar, a man that vanishes. De wannabe artistiekeling ziet zijn familie na Fidel's Wende naar de States vertrekken. Zelf komt de lamzak niet in beweging. Hij overweegt een dagboek (net als geestverwant David Holzman) en luistert naar een geniepige opname van zijn vrouw. Zoiets zou Holzman ook flikken. De verlaten Cubaan hult zich dan maar in de achtergelaten kleren van de ex. Beklemming in een panty. Op de voice-over geeft hij flink af op de achterlijke tropen. Het past bij zijn gespletenheid. Hij acht zich Europeaan, maar blijft gewoon hangen. Vreemd voelt ie zich wel. Een landlord in een kapitaal appartement vol dure spulletjes. Soy Cuba? Neen. Hij is 'nada'. De staat van verwarring wordt ingekleurd door een extreem gevarieerde soundtrack van de maestro Leo Brouwer. Intussen flitst almaar meer boeiends voorbij. Guantanomo, Hemingways huisje, een dialectische conferentie (met meta-grappen) en heel veel vrouwen. Van alle leeftijden, maar toch het liefst nét te jong... 'Cubaanse vrouwen zijn het soort fruit dat rot in een onwaarschijnlijk tempo.'

Geen opmerkingen: