zondag 7 augustus 2016

L'Amour l'Après-Midi

Bliep bliep. De Franse avant-garde belt. We hoeven niet zelf op te nemen. Daarvoor hebben we een bloedmooie secretaresse ingehuurd. Gehuld een minuscuul rokje, ook in januari. Het zesde en laatste deel van Rohmer's Contes Moreaux is het meest 'seventies'. Denk: piekfijn geklede mensen met onwaarschijnlijk slechte kapsels. Een wat onfranse man peinst na die tinkelende intiteling over zijn leven. 'Sinds mijn huwelijk vind ik alle vrouwen mooi.' Zijn mat wappert blond in de wind. Het geeft hem een vleugje noordelijke onzekerheid. Hij lacht wel naar zijn secretaresses, maar leest liever boeken. Als het even kan met iemand in zijn buurt. Zijn zwangere vrouw bijvoorbeeld. De 'seven year itch' klopt niet op de deur, ze dondert binnen. Chloe verschijnt op een dag op kantoor, en gaat niet meer weg. Actrice (en model) Zouzou was de Scarlett Johansson van haar tijd. Hees in stem, lijzig in lippen. Zij begint het spel der spellen. Kan ze deze onwillige dromer versieren? Tussen het aantrekken en afstoten door serveert Rohmer aardige gedachten over het huwelijk. Om samen te kúnnen leven moet er water bij de wijn. Beide partners gaan een bescheiden rol spelen, opdat de sfeer goed blijft, maar de emoties ongeuit. Chloe is het totale tegenovergestelde. Recht voor de raap, en niet voor de poes. Wie de blouse past trekke 'm an. Vileine koketterie.

Geen opmerkingen: