maandag 21 juli 2014

Sophie's Choice

Oscar bait pur sang. Pakula voldoet hier aan alle eisen. Joden in de oorlog, een bijzondere acteerprestatie (lees: totale transformatie) en een wending die het mentale vakje aanvinkt. Het moment dat het flauwige hoofdpersonage Stingo daar eindelijk achter komt is bijzonder leuk. Een minuut lang zag ik een remake van Wes Anderson voor me. 'We were afraid something terrible might have befallen you on your way back to the pink plantation.'' Stingo is in de ban geraakt van Streep (als Poolse!) en Kline. Beide zetten de powerplay aan. Het eerste uur is zo best een meevaller, en zelfs een beetje Gatsby. Jonge knaap in de ban van groots levende mensen. Ergens tussen manie en magie. Er is zelfs een vrolijk ontsporende seksscene. Maar net als ik denk dat de film over het verwerken van Oorlog en Lede gaat zónder die te tonen, krijgen we toch de flashback. Ik vond het maar niks. Belangrijk is dat Streep deze flashback vertelt nádat ze zich eerst in leugens heeft gewenteld. Dat benadrukt onbedoeld het melodrama. Wie zegt dat ze het niet wederom verzint? Zou iets kunnen zijn waar de film slim mee speelt, maar nee. Sterker, Stingo moet wel de domste wannabe-schrijver uit de filmgeschiedenis zijn. Wat een waardeloos observator. Alles moet hem verteld worden, door de meest obscure bijfiguren. Zo eindigt de film met een weeïg gevoel van tranentrekkerij en pseudo-hoop, terwijl we eigenlijk een totale ontmaskering hebben gezien.

Geen opmerkingen: