donderdag 24 juli 2014

La vie d'Adèle

Zo. Dit is me 'r eentje hoor. Prikkelende provocatie in tal van registers. Verward en verwarrend. Ik weet niet eens of ik 'm echt goed vind. Regisseur Kechiche stoot als het ware dóór de 'male gaze' heen om bij de pijn der liefde uit te komen. Hij begint nochtans wel 'gewoon' met Salonkunst. Adèle is een beeldschoon poppetje. Bunny voortanden, opgekrulde volle lippen en héél grote ogen. Alleen al naar het wit daarvan kan ik wel drie uur kijken. Het vriendinnengroepje op de Entre Les Murs-school wordt ondertussen een beetje ongeduldig. De lelijkere meisjes vinden dat Adèle 'het' maar eens moet doen. In deze puber-fase heeft de film de broeierig-sensuele sfeer van Lila Dit Ca. Eerste Liefde, maar niet heus, want Adèle voelt niets bij d'r 'mec'. Dat gebeurt pas als een klasgenote een kusje steelt. Voor mij de meest romantische scene van de film, maar dat opmerken heeft iets ironisch. De neppe kus doet slechts het kwartje bij Adèle vallen. De Ontdekking van de Liefde breekt aan. Lea Seydoux heeft met blauwgeverde haren iets van een verlepte Belgische artrocker. Rauw in schoonheid. De kernwoorden voor de tweede helft. De seks is absurd acrobatisch voor een eerste keer, maar tegelijkertijd terecht veel explicieter dan we in zo'n film verwachten. Met elke hap in een lichaam wordt de film fysieker. Met elke hap spaghetti – er wordt mínstens zoveel gegeten als geneukt – wordt de film pittiger, en met elke weggelikte traan prikt de ellende zilter. Adèle verandert van een meisje in een sexbeest en en vervolgens in een Truffaut-waardige verlaten heldin. De film en de kijker raken besef van tijd volledig kwijt - hoeveel jaren zijn er eigenlijk voorbij!? - hier geen coming out clichés, alleen naakte waarheid. Eerst Twee Vrouwen. Dan Eén.

Geen opmerkingen: