woensdag 2 juli 2014

Borgman

Ik realiseerde me plots dat ik helemaal niet zo veel Van Warmerdams heb gezien! Schande, voor één van onze weinige echte 'auteurs'. Wordt tijd dus, ik heb het beste nog niet gehad. Van Warmerdam heeft aparte, absurde humor, en een duister sprookjesgevoel, maar brengt ook heel cartoonesk geweld, iets wat Vido Liber al eens aanstipte. Borgman woont aanvankelijk als een soort boswezentje onder de grond – Van Warmerdam zal de berichtjes over valkuilen in Limburgse bossen met interesse gevolgd hebben – totdat priester Pierre Bokma langskomt. Dan maar naar de suburbia. De setting van Onder Ons. Nederlandse nieuwbouw is ideaal voor film, zo blijkt wederom. Het eerste half uur was ik ervan overtuigd dat Van Warmerdam een topfilm aan het maken was. Religie, Wagner (een kind heet Isolde), de genoemde sprookjes (gedoe met monsters in vijvers, en een au pair als Roodkapje) en vooral raadsels. Alleman en controleur van angsten Borgman dringt zich bij een gezin binnen, en begint 'voor tuinman te spelen'. Vrouw van het huis Hadewych Minis wil hem. Maar de Borgman sleutelt aan een ander plan. Van Warmerdam is zelf leuk als aangever in een bijrol, en Annet Malherbe is nuttig met ijsstokjes. (En eieren.) Maar het moet gezegd, het slot stelde me toch wat teleur. De onthulling van de 'tuin' is geen onthulling. Het mysterie sijpelt weg. Maar ja, daar staat genoeg tegenover, zoals dat onderwater shot!

Geen opmerkingen: