dinsdag 1 juli 2014

Blue Jasmine

Woody kreeg een oeuvre-award op de Globes, waarna de Farrows op Twitter hun gebruikelijke shitstorm lanceerden. Ik vrees dat er wel iets van de beschuldigingen waar zal zijn, maar misschien is wat heisa niet verkeerd. (Cynisme-alarm!) Het wordt tijd dat Woody weer een echt persoonlijke film maakt, in zijn eigen psyche probeert te graven. In Blue Jasmine lijkt dat aanvankelijk ver weg. We zien een parade van volslagen ongrappige typetjes. Zo wordt het een wat genreloze en zouteloze film, waarin álle personages het alter ego van Woody zijn geworden, en daardoor geen personage meer zijn. Bovendien zijn de toch al wat overbodige flashbacks amateuristisch slecht getimed. Het is een rommeltje. Cate Blanchett speelt de hoofdneuroot van dienst wél opmerkelijk fanatiek. De ooit rijke vrouw moet nu bij haar 'simpele' zusje Sally Hawkins intrekken. Blanchett moet voor het eerst in jaren aan de bak, en belandt zo als receptioniste bij de tandarts. Om zijn halfbakken versier- dan wel verkrachtingspoging moest ik stiekem nog het hardst lachen. Maar in de tweede helft van Blue Jasmine gebeurt er toch nog iets... nieuws. Blanchett blijft maar cynische opmerkingen spuien, er komen steeds meer crisisjes, en ook het fenomeen adoptie komt ineens opmerkelijk vaak langs. (Iedereen is geadopteerd, wil gaan adopteren, of neukt de negentienjarige au pair...) De film wordt zwartgallig! En dat werkt vrij goed. Gelukkig.

Geen opmerkingen: