donderdag 4 juli 2013

Hara-Kiri: Death of a Samurai

Tijden het schrijven van mijn jaarlijst-artikel twijfelde ik of ik Takashi Miike moest noemen. Had ik zijn leukste films niet al eerder gezien. Stond daar niet beter Typhoon Club? Maar zie hier, een door Vido in zíjn jaaroverzicht genoemde Miike, en – duh – Hara-Kiri is gewoon weer zeer de moeite waard. Miike's filmfestival-cultstatus heeft 'm wat Amerikaans geld opgeleverd, en daarmee kon hij een echte klassieke 'eastern' schieten. Vast een remake, misschien heb ik het origineel zelfs wel gezien, maar net zoals 3:10 to Yuma of True Grit is het in de rebound gewoon weer tof. Ik denk niet dat er Miike-films zijn met fraaiere beelden, zonder dat er iets magisch gebeurt zijn de bossen en paleizen waarin de ronin hier hun voortbestaan proberen te redden al sprookjesachtig. Death of a Samurai kent een fraaie raamvertelling, en de hoofdrolspeler lijkt toepasselijk genoeg ook wat op Rashomon. Hij meldt zich bij het 'house of Li' om Hara-Kiri te plegen, maar daar kennen ze dit verkapte bedel-trucje nu wel. 'Weet je wat we met een eerdere 'zelfmoord-klant' hebben gedaan?' Dat weet de wat oudere man maar al te goed, zo zien in we in de opmerkelijk spirituele hoofdmoot van de film. Ook samoerai kennen armoede en tonen (shocking!) zelfs emoties. Fraaie 'rol' voor Satie in een bewerking van Sakamoto op de soundtrack. Qua geweld houdt Miike zich in, en beperkt het tot wat splinters.

Geen opmerkingen: