zondag 2 juni 2013

Un Amour de Jeunesse

Jeugdig ok, maar zó jeugdig? Deze film fokt continu met de foute, jaloerse moraalridder in mij. In de fraaie openingsscènes zien we in winters Parijs een bloedmooi jong stelletje aan het rollebollen op de studentenkamer van de Mick Jagger-achtige gozer. Bertolucci, kom er maar in. Een paar minuten later leren we echter dat het meisje 13 is. Dertien!? Sinds wanneer zou een universiteitsstudent daarmee mogen en vooral wíllen rommelen? Ik had wel twintig minuten nodig om daar vrede mee te hebben. Oh lala Frankrijk. (In een week waarin ik net Polisse zag...) Ironisch genoeg bewijzen de volgende twee uur dat het inderdaad wat vroeg was voor het meisje. De hele film voltrekt zich in het volgende patroon; hysterisch meisje: houd je écht van me? Jongen: jaja, neuken? Na een korte detour die wat Dumont-achtig religieus lijden suggereert, belandt de film (die moeizaam een kleine tien jaar bestrijkt) eindelijk in een goeie fase als het meisje de jongen eventjes los weet te laten. Ze gaat architectuur studeren. In die lekker intellectualistische scenes bezoeken we onder meer het Bauhaus, en horen we mooie colleges over natuurlijk licht. Nu is die ene ouwe knakker wel erg vaak aan het woord. En ja hoor! Het wordt allemaal bijzonder zinnelijk en fraai in beeld gebracht, maar een Les Roseaux Sauvages of iets van Pialat wordt het nergens, ondanks dat de pa van het meisje naar de oude baardige meester is gemodelleerd. Pas in de aftiteling zie ik dat de film van Mia Hansen-Løve is. Hmm. (Overigens ontstond later op het forum van de Subjectivisten nog een uiterst amusante discussie, waarin bijvoorbeeld werd bewezen dat het meisje 15 was. Het lag dus aan mij.)

Geen opmerkingen: