woensdag 5 juni 2013

The Raid: Redemption

Cool verhaal natuurlijk. Welshman Gareth Evans (van zichzelf al een exoot) die in Indonesië (een filmland van geen belang) de lokale kung fu-variant naar het witte doek brengt, om vervolgens door Amerika te worden opgepikt. En dat met een miljoentje budget. Het valt niet aan The Raid af te zien, al is de locatie beperkt (één pakhuis) en zijn lang niet alle vuistslagen raak. (Ook al klinkt er dan wél een 'kablam'-geluid!) Geeft niets, de film is toch al een soort Natural Born Killers-geweldsballet. Een recordaantal mensen wordt hier door het hoofd geschoten. Het zou met niet verbazen als Evans met Hollywood-geld een filmpje over de Mexicaanse drugsoorlog gaat maken. The Raid is verder een soort Streets of Rage meets Prince of Persia. Van verdieping naar verdieping. Matten, matten, matten. Ook in de nek, de Tielman Brothers gaan hier los! Mijn ondertiteling was kloterig, dus ik dacht ik lees even de uitgebreide samenvatting op Wikipedia. Snapte ik er stiekem nog steeds geen bal van... Ach, wat doet het ertoe. Een Tropa de Elite-groepje dat één voor eén het loodje legt. De corrupte baas. De verloren broer. De zwangere vrouw thuis. De bekende elementen. Ik had wel graag een andere soundtrack gehoord, die bigbeat-klappen horen we in dit soort films nu al sinds The Matrix.

Geen opmerkingen: