woensdag 5 juni 2013

Take This Waltz

Een verschrikking. Als Seth Rogen (met lachje!) in de verste verte niet het irritantste element aan je film is gaat zóveel fout. Wat een verspilling van het talent van Michelle Williams. Ze doet net zo haar emotionele best als in Blue Valentine, is fenomenaal prachtig in 'de botsautootjes' en gaat aandoenlijk door crisisjes. Maar waarom toch? Hoe pathetisch zijn die traantjes eigenlijk? In deze Away We Go hipster-sprookjeswereld, waar mannen kennelijk (genoeg) geld verdienen door met een riksja door Ontario te hobbelen. Iedereen woont in prachtige huisjes, is de hele dag créabéa bezig; pies je problemen weg zou ik zeggen. (She tried!) Toch laat het hoofdpersonage zichzelf per rolstoel vervoeren, als symbool voor het zelfmedelijden dat ze met zich meezeult, om na elke faux-pas te verklaren: 'sorry, that was a bad idea'. Het ontbreekt het stel Rogen en Williams gewoon aan kinderen... En eigenlijk geldt dat ook voor de film. De kinderlijke verwondering is wat Me and You and Everyone We Know (met dezelfde soort mensen) heerlijk maakte, en het mislukte The Future niet om aan te zien. 'Should we get a dog?' En dan duurt deze overspel-waltz (met de tall dark stranger van om de hoek) ook nog twéé uur. Er is precies één sequentie waarin 't even leuk wordt. Een debiele zwembadinstructeur leidt tot een, eh, blauwe wolk (zou dat werkelijk zo gaan in Noord-Amerikaanse zwembaden?). Een minuutje later staat de groep vrouwen onder de douche. De naaktheid is plots een baken van echtheid. Het is niet toevallig dat dan de waarheid klinkt.

Geen opmerkingen: