dinsdag 4 juni 2013

Dark Shadows

Tim Burton is eigenlijk te succesvol geworden for his own good. Een soort franchise, je pompt er een hoop geld in en je krijgt een op en top visueel sprookje. Die worden echter almaar leger en voorspelbaarder. (Het is echt geen toeval dat het wél weer keer lukte toen Burton in Corpse Bride letterlijk met krakkemikkige poppetjes aan het knutselen sloeg...) Dark Shadows begint verschrikkelijk, in een bombastisch intro zien we hoe Johnny Depp (wéér hij) vervloekt wordt. Dan skippen we een paar honderd jaar en belanden we in de seventies, als Bella Heathcote zich bij het inmiddels vervallen mansion van Depp meldt. De nazaten van Depp leven daar als een soort excentrieke Addams Family, en ook de heer des huizes zelf weer wordt opgegraven. 'Terribly sorry, you couldn't believe how thirsty I am'. Ja, hij is een vampier. Alsof we er daar de laatste jaren niet genoeg van hebben gezien. Toch is die middenfase een tijd lang erg aanstekelijk. Depp lijkt hologig en lijkbleek op Philip Cocu, en praat als Shakespeare. De moderne tijd stelt hem voor raadselen. 'Reveal yourself, tiny songstress!' roept hij tegen de tv, waar de Carpenters spelen. Ondertussen vat hij een liefde op voor de nieuw aangekomen gouvernante Heathcote, maar voor een intiem reïncarnatie-verhaaltje heeft Burton geen geduld. De rest van de familie (met o.a. Michelle Pfeiffer, Jackie Earle Haley en Chloë Moretz) moet tenslotte ook aan bod komen. En wat te denken van Helena Bonham Carter als drankorgel en pornodokter. Of Alice Cooper. (Het zijn de seventies ten slotte.) De familieperikelen verdwijnen al snel naar de achtergrond voor een afgezaagde portie Burton-vuurwerk met de femme fatale van het verhaal. En dat is – in tegenstelling tot in Stardust – dit keer niet Pfeiffer, maar de blonde feeks Eva Green.

Geen opmerkingen: