maandag 10 juni 2013

Cosmopolis

Zou het nou aan het script liggen, of behoort het boek van Don DeLillo toch al niet tot diens beste werken... Want zo te horen heeft Cronenberg de dialogen gewoon linea recta uit het boek gelift, wat op zichzelf een mooie wonderlijke sfeer geeft. Iedereen praat heel toneelmatig intelligent. De cinematografie is eveneens goedverzorgd, de muziek is van Howard Shore, en de plot in a nutshell (de neergang van één man in één dag) heeft ook wel wat After Hours-trekjes. Kan niet misgaan? Wel dus, want Cosmopolis is een lange zit, ondanks die comfy limo. Het hoofdpersonage - een biljonair die ook nog eens recent into 'oud geld' is getrouwd - bedenkt 's ochtends dat hij naar de kapper moet. De dag besteedt hij vanuit zijn 'spaceship' aan het vermaken van allerhande dames (beginnend bij Binoche) ondertussen pogend ook zijn nieuwe eega tot vleselijke conversatie te verleiden. Het blijft bij 'gewoon' gebabbel. Ondertussen storten de financiële markten (en dus zijn geld) in en zien we een anarchisten-actie met Buñuel-trekjes. (Een van de betere elementen.) Maar alles staat en valt hier toch met een bepaald soort magische monologen die je echt de film in zouden trekken. Enkel Samantha Morton (oh Samantha!) krijgt het voor elkaar. En dat ligt echt niet alleen aan haar hoge voorhoofd. Prompt is ook de tekst fascinerend. Ze is dan ook de futuristische 'chief of theory' van het bedrijf. Het einde, met Giametti in ET-vermomming, zou spannend moeten zijn, maar voegt bar weinig toe. 'What is the flaw of human rationality? It pretends not to see the horror and death at the end of the scheme it builds.'

Geen opmerkingen: