dinsdag 3 juli 2012

To Live

Fijne Chinese film, om helemaal in op te gaan. Gevoelsmatig nog uit die vroege Chinese film periode. (En die begon pas eind eighties toch?) De Aziatische stilte – die misschien toch al niet zo Chinees is – is nog ver weg. Dit is een echt melodrama, voluit in Hollywood-epos stijl. Dat past ook, want To Live gaat over een poppen-opera speler met de Chinese blues, en in zijn voorstellingen ligt alles er ook dik op. (Al blijven de dialogen in de film wel wat te uitleggerig.) Ik dacht nog even dat ik “Killing a Chinese Bookie!” kon roepen, als de hoofdrolspeler in de opening een gokschuld opbouwt. Maar aflossen kan zonder iemand om te leggen. Het komt achteraf gezien zelfs goed uit dat ie zijn huis verliest. Dat soort subtiele kritiek, een beetje grappend en ironisch gebracht, zit hier genoeg in. ('Counterrevolutionary Timber' is ook een mooie.) Het hardst lachte ik om een onbewuste grap. Het hoofdpersonage heeft het gokken eindelijk afgezworen, waarna zijn vrouw voorstelt hun nieuwgeborerene 'Don't Gamble' te nomen. 'Serieus!?, vraagt hij verbijsterd'. “Nee, Youqing”. Maar dat zijn slechts zijpaadjes, op de hoofdweg racing towards communism gebeurt in To Live teveel ellendigs. Met Grieks Tragisch toeval. De beste vriend van de poppenspeler is daaraan de schuldige. Verreweg de best gespeelde rol van de film. In de mooiste scene komt hij depressief om vergeving smeken, een lampje gaat branden. En daar lichten silhouetten op in het huis. Het theater des levens.

Geen opmerkingen: