maandag 2 juli 2012

Sombre

Gebeurt vaker dat ik een artikel schrijf en kort erna een film zie die eigenlijk véél dieper gaat, dus ergens ook meer een artikel verdient, maar ja, juist voor dat soort films heb ik niet echt woorden. Die moet je gewoon ondergaan. Sombre is een gruwelijke trip, en er zal ongetwijfeld nooit een engere film zijn die wielrennen (!) als backdrop gebruikt. Hier geen verhaal. Enkel uit de schimmige duisternis (ook letterlijk, want de beelden zijn heel experimenteel) kunnen we opmaken dat een poppenspeler door Frankrijk reist. Ik concludeerde dat ie als een soort reizend entertainment de Tour-karavaan volgde. (Veel mensen bijeen ten slotte.) Zijn eigen vermaak vindt hij in in het opsnuiven van de geur (Das Parfum!) en vervolgens vermoorden van prostituees. (Die zich wellicht óók in de buurt van de Tour ophouden?) Even terug nog naar de fenomenale openingsscène, waarin we begeleidt door dark ambient de kinderen bij de voorstelling uitzinnig van angst zien schreeuwen. Zet meteen de lugubere toon. In een ander briljant shot even later werpt de camera een eerste blik op de de poppenspeler, die zuchtend en steunend in een warm berenpak de voorstelling geeft. Vanuit de hel naar boven kijkend, als het ware. De rest van de tijd volgen dus vrouwonvriendelijkheden, tot de poppenspeler Elisa Lowensohn tegenkomt. Geen prostituee, juist een maagd (zoals haar vrijzinnige zus vrijwel prompt meedeelt). Dit brengt de poppenspeler in verwarring, misschien is het haar intensiteit. Gooi er wat Lynchiaans Dirty Beaches-achtige liedjes overheen en je krijgt een nóg verwarrendere (geweld, angst en erotiek smelten samen) tweede helft. Naar in het kwadraat.

Geen opmerkingen: