zondag 1 juli 2012

Der Siebente Kontinent

Als iemand je vraagt naar de beste Haneke kun je lekker snob uit de hoek komen en deze noemen. En dat is nog verdedigbaar ook. De man was dus vanaf zijn debuut goed (en stijlvast). Wat je ook van Haneke vindt, er gebéurt wat in zijn films. Der Siebente Kontinent is een heel kalm geregistreerde ondergang van een familie. Haneke heeft de film zelf in allerlei delen (en jaren) verdeelt, maar voor mij valt het verhaal in tweeën uiteen. De eerste helft is emotioneel maar heel humaan en tóch doodeng. Hierin zitten twee van de beste huilbuien die ik in cinema heb gezien. Spoiler! Vooral die van een oom van het gezin aan de dinertafel is verpletterend.) De familie houdt in brieven de schijn op, het maatschappelijke succes ís ook daar, maar daaronder gist het. Bij ieder van hen. Zelfs bij het kleine dochtertje, dat op school pretendeert blind te zijn. Typisch Haneke is de dialoog erna. Moeder: 'vertel me nou maar de waarheid, ik doe je niets, heb je dat gedaan?' Kind: 'Ja.' Moeder geeft 'r een klap. Handen zijn trouwens toch wel een leitmotief, heel veel van de shots zijn als het ware op handhoogte. Weinig gezichten. Dat maakt het allemaal nog unheimischer. En wat dacht je van een beeldovergang als deze: man wast zijn oksel met de straal van de douchekop, vrouw giet water in een pan. (Ok, al typende lijkt het raarder dan het is....) Wassen is elk geval wél een thema, en daarmee komen we bij het christelijke aspect. Wash your sins away, en die van de auto. Pas ná de dood begint het echte leven. En dat komt in de doodsreutelende grauwe tweede helft

Geen opmerkingen: